مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

خاطره(1)

پارسال به دنبال منابعی برای تحقیق راجع به اخلاق مهندسی بودم. تا این که به نام انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فن آوری رسیدم.با خوشحالی تمام به آدرس مندرج در سایت و مجله منتسب به آن انجمن رفتم.ساختمانی چند طبقه که روی یکی از برچسب های زنگ آن زده بود انجمن ها.

دکمه طبقه مربوطه را فشار دادم. با صدای بله جواب دادم : انجمن ؟ گفت کدام انجمن ؟ گفتم اخلاق در علوم و فن اوری.. درب باز شد.


درب را باز کرده و با آسانسور بالا رفتم. دوباره زنگی دیگر که زنگ واحد انجمن ها بود و سپس باز شدن درب.وارد شدم. سالنی نسبتا بزرگ که اطرافش را درب های متعددی فرا گرفته بود . تابلوهای کتار درها نشان می داد هر اتاق مربوط به یک انجمن است و البته همه بسته. به خانم جوانی که ظاهرا تنها کارمند آن انجمن ها بود، سلامی دادم و با ارائه نامه معرفی ام موضوع تحقیقم را مطرح کردم و از او خواستم که در مورد انجمن و خدماتی که به محققین ارائه می کند اطلاعاتی در اختیارم بگذارد.

ایشان توضیح دادند که انجمن مورد نظر شما مجله منتشر می کند. گفتم چند شماره منتشر شده را دیده ام ولی کمکی نکرده است. شما چه منابعی -از مقالات و کتابها و محققین- می تونید در اختیار من بگذارید؟ گفت : هیچ!؟... گفتم شما کتابخانه ای ،بانک اطلاعاتی  و یا .. ؟ پاسخ داد : نه. با ناراحتی پاسخ دادم حداقل مقالاتی که در همایش چند سال پیش در دانشگاه شریف داشتید ؟ بنده خدا با حالتی شرمسار گفت حقیقتش ما به دانشگاه شریف بابت این همایش بدهکار شدیم . دانشگاه هم مقالات ما را ضبط کرد!!؟؟گفتم یعنی آنها را در اختیار ندارید ؟ گفت : نه.از محققین این رشته پرسیدم گفت آفای بهادری نژاد. تشکر کردم.پرسیدم از پروژه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبری دارید ؟ شماره ای داد که آقای فلانی شاید بتوانند در مورد طرحشان اطلاعاتی بدهند. تشکر کردم و بیرون زدم.

بعدا به آن شماره زنگ زدم ولی

آن را که خبر شد خبری باز نیامد .........



چند مقاله

 چند مقاله فارسی راجع به اخلاق مهندسی،اخلاق حرفه ای و اخلاق کاربردی :


1- اخلاق کاربردی،برندا آلموند


2-نکته هایی در اخلاق مهندسی،مهدی بهادری نژاد


3-اخلاق حرفه ای در دیدگاه علوی،احد فرامرز قراملکی


4-اخلاق کسب و کار،جورجز اندرل


5-اصول اخلاق حرفه ای،امیر پوریا نسب

کتاب اخلاق در مهندسی ، نوشته مارتین و شینزینگر


Ethics in Engineering,M.W.Martin,R.schinzinger,McGraw-Hill,2005


کتاب اخلاق در مهندسی نوشته مارتین و شینزینگر یکی از رایج ترین کتابهای آموزشی رشته اخلاق مهندسی است.این کتاب در سالهای 1983،1989،1996،2005 منتشر شده است.

دکتر مایک دبلیو مارتین متخصص فلسفه اخلاق و دکتر رونالد شینزینگر متخصص رشته برق است. چند وقت پیش مقاله ای را با موضوع آموزش در اخلاق مهندسی دیدم که به اهمیت این کتاب اشاره کرده بود.

سازمان سنجش آموزش کشور که متولی اجرای امتحاناتpe است با کمک انجمن های مهندسی و گروه زبان خود این کتاب را ترجمه کرده است. مشخصات این کتاب عبارت است از :

اخلاق در مهندسی،گروه مؤلفان مرکز انتشارات سازمان سنجش کشور،مرکز انتشارات سازمان سنجش کشور، isbn: 978-964-239-012-0،  1388


علیرغم این که ترجمه این کتاب را باید به فال نیک گرفت،ولی ترجمه این کتاب با ارزش در بعضی فصول آنقدر نامناسب و غیر فنی است که هیچ معنایی از جملات ترجمه شده متبادر نشده و مخاطب را در ابهامی گیج کننده فرو می برد. لذا برای من مواردی پیش آمد که خدا خدا می کردم که ای کاش متن اصلی مقابلم بود.

در این مقاله به چند نکته در مورد این کتاب اشاره کرده ام.

کتاب اصلی امروز به دستم رسید.این کتاب را از نمایشگاه کتاب امسال به قیمت 56000 تومان خریدم. امیدوارم با داشتن کتاب اصلی و مقابله با کتاب فارسی مشکلم در فهم مطلب کاهش یابد.به نظر می رسد کتاب مذکور باید دوباره از نو ترجمه شود.

در ضمن از این نویسندگان کتابی منتشر شده به نام مفدمه ای در اخلاق مهندسی که در سال 2009 چاپ شده است.سعی میکنم در فرصت مناسب اطلاعاتی از این کتاب بدست بیاورم.

جدیدا کتابی به دستم رسیده که به قلم آقای دکتر علی خاکی صدیق است. در این مورد هم انشاء الله خواهم نوشت.

سلام

بنام خدا

اللهم اخرجنا من ظلمات الوهم و اکرمنا بنور الفهم افتح علینا ابواب رحمتک و انشر علینا خزائن علومک برحمتک یا ارحم الراحمین.


بنده چند صباحی است که در موضوع اخلاق مهندسی مشغول مطالعه و تحقیق هستم.با توجه به جدید بودن این رشته علمی در کشور عزیزمان ایران، و فقدان منبع مناسب برای بحث و بررسی مربوط به مسائل آن، بنا بر پیشنهاد یکی از اساتید بزرگوارم ،تصمیم گرفتم صفحه وبلاگی برای این موضوع ایجاد کنم.


امیدوارم بتوانم بر این تصمیم باقی بمانم. علیه توکلت و الیه انیب.

برای شروع و خالی نبودن عریضه اول، مقاله ای جهت آشنایی با اخلاق مهندسی معرفی می شود.