مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

معرفی چند نویسنده مهم اخلاق مهندسی

یکی از نخستین کارها برای رشد علم در کشور، ترجمه بهترین کتاب ها و آثار آن شاخه علمی است.

این جانب بر آن شدم که معروف ترین کتب و نویسندگان اخلاق مهندسی را شناسایی و معرفی کنم.

مطلب ذیل می تواند مطلعی برای این منظور تلقی گردد. امیدوارم مورد توجه دوستان علاقه مند واقع شده و اگر نظری هم دارند،ارائه کنند.



1-چارلز ادوارد هریس :

 شاید به جرات بتوان گفت کتاب او یکی از بهترین منابع اخلاق مهندسی است. فوق لیسانس رشته بیولوژی -شاخه ای از شیمی- و دکترای فلسفه . استاد دانشکده فلسفه دانشگاه تگزاس .آثار او درباره اخلاق مهندسی از سال 1991 شروع می شود. علاوه بر مقالات بسیار، آقای هریس سه کتاب راجع به اخلاق نوشته است :


Applying Moral Theories, Fourth Edition , Belmont, CA: Wadsworth, 2009


Practicing Engineering Ethics. With M. J. Rabins and M.S. Pritchard. New York: Institute of Electrical and Electronics Engineers, 1997

این کتاب با مشخصات ذیل به فارسی ترجمه شده است:

اخلاق در مهندسی؛ ترجمه رضایی.- تهران:شرکت انتشارات فنی ایران.1379

ISBN:964-6232-71-X


Engineering Ethics: Concepts and Cases. With M. J. Rabins and M.S. Pritchard, Fourth Edition (Belmont, CA: Wadsworth, 2005) Translated into Japanese, Korean and Chinese.

همان طور که عرض شد،این کتاب از مهمترین کتاب های جامع اخلاق مهندسی است که به زبان های چینی،ژاپنی و کره ای نیز ترجمه شده است.

دکتر مایکل پریچارد -فیلسوف- و دکتر مایکل رابینز-مهندس- در این نوشته ها به آقای هریس کمک کرده اند. اگرچه این دو دانشمند در مورد اخلاق مهندسی،خود، صاحب نظر هستند.


2-دکترمایک دبلیو مارتین:

دکترای فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین و استاد فلسفه در دانشگاه چپمن.علاوه بر انتشار مقالات بسیار،مولف همکار و ویراستار هشت کتاب در مورد اخلاق است.او جایزه آرنولد ال. و لویس اس. گریوز برای مدرسان علوم انسانی و دو بورس تحصیلی از موسسه ملی اوقاف برای علوم انسانی را دریافت کرده است.او با همکاری رولاند شینزینگر-دکترای مهندسی برق- در سال های 1980-1978 در پروژه ملی فلسفه و اخلاق مهندسی به عنوان تیم فیلسوف-مهندس شرکت داشتند.نتیجه این مشارکت علاوه بر کتاب ارزشمند اخلاق در مهندسی ، مقالات و دوره های آموزشی و سمینارهایی بوده که برای مهندسان و فیلسوفان برگزار کرده اند. کتاب های ایشان راجع به اخلاق مهندسی عبارت است از :

Martin, Mike W., and Roland Schinzinger. (2005). Ethics in Engineering (4th ed.). New York: McGraw-Hill.

.این کتاب به فارسی ترجمه شده که ضمن تشکر از زحمات انجمن های مهندسی بابت کمک به ترجمه کامل کتاب، باید گفت نیازمند ترجمه مجدد است.

مشخصات کتاب ترجمه شده :

اخلاق در مهندسی،گروه مولفان مرکز انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور.تهران: سازمان سنجش آموزش کشور،مرکز انتشارات.1388

ISBN:978-964-239-012-0


Martin, Mike W., and Roland Schinzinger. (2009). Introduction to Engineering Ethics (2nd ed.). New York: McGraw-Hill

این کتاب، خلاصه ای از کتاب اخلاق در مهندسی است.  آخرین ویرایش و چاپ آن در سال 2009 انجام گرفته که مطالب آن نشانگر برخی تجدید نظرهای نویسنده در مورد این شاخه علمی است.



نویسنده مذکور کتاب های دیگری راجع به اخلاق به ویژه اخلاق حرفه ای دارد .کتاب کار معنی دار (meaningful work) کتاب مرجع در مورد اخلاق حرفه ای محسوب می شود.خواندن آن را به خود و دوستداران اخلاق حرفه ای توصیه می کنم.

Martin, Mike W. MeaningfulWork: Rethinking Professional Ethics, Oxford Series, Volume I. Oxford.University Press, 2000.


3-کارولین وایت بک:

لیسانس ریاضی و دکترای فلسفه از دانشگاه ام آی تی .استاد فلسفه دانشگاه کیس وسترن ریزرو.بخاطر فعالیت هایش در حوزه اخلاق مهندسی از AAAS جایزه گرفته است.علاقه های معلمی و تحقیقاتی او در حوزه فلسفه علم،تکنولوژی و پزشکی است.او همچنین در فلسفه فمینیسم صاحب نظر است.او در دهه های 70 و 80 در حوره فلسفه فیزیک،فلسفه پزشکی و اخلاق پزشکی فعالیت داشت. او در ادامه در دهه 80 و 90،بین مسائل اخلاقی و مسائل طراحی مهندسی و پژوهش، تحقیقات تطبیقی انجام داد و روشهای یادگیری ویژه ای برای آموزش اخلاق مهندسی و پژوهش ارائه کرد.در روش او، فراگیر به جای آن که در موقعیت هایی که از قبل در نظر گرفته شده در جایگاه قضاوت کننده قرار بگیرد، او را در موقعیت عامل که باید به طور مستقل واکنش نشان دهد، قرار می دهد.

وایت بک در پروژه های اخلاق پژوهش و مهندسی متعددی شرکت داشته و مقالات بسیاری در مجلات معتبر «آموزش مهندسی» و «علم و اخلاق مهندسی» نوشته است.او در تعدادی از مراکز مربوط به اخلاق همچون هیأت مشورتی اخلاق حرفه ای شرکت دارد. او رییس گروه مشورتی مرکز برخط اخلاق -ویژه مهندسی و پژوهش-[از مهمترین سایت های مرجع اخلاق مهندسی] است.

از تألیفات او کتاب «اخلاق در حرفه مهندسی و پژوهش مهندسی» است که ویرایش اول آن در سال 98 توسط انتشارات دانشگاه کمبریج انتشار یافت.در سال 2000، بخش اول آن به زبان ژاپنی ترجمه شد. دومین ویرایش این کتاب ارزشمند نیز -با تجدید نظر کامل در بخش اخلاق پژوهش مهندسی- در سال 2011 توسط ناشر منتشر شده است.

مشخصات کتاب :

Whitbeck,Caroline, Ethics In Engineering Practice And Research (2nd ed.). Cambridge University Press,2011



4-مایکل دیویس:

با نگاهی به مقالات مربوط به اخلاق مهندسی به راحتی می توان فهمید دکتر مایکل دیویس پرکارترین نویسنده در این حوزه علمی است. ویژگی دیویس را شاید بتوان در تدقیق در مفاهیم مربوط به اخلاق حرفه ای به طور عام، و اخلاق مهندسی به طور خاص دانست.

او فیلسوف حقوق، اخلاق،فلسفه سیاسی ،استاد فلسفه انستیتو صنعتی ایلینویز، عضو ارشد[شورای مدیران] مرکز مطالعات اخلاق حرفه ای و دانشکده علوم انسانی دانشگاه ایلینویز (شیکاگو) است.او به خاطر جایگاهی که در موضوع«عدالت کیفری» دارد، در میان فلاسفه بسیار مشهور است.

او به خاطر کارهایی که در اخلاق مهندسی کرده، چهار جایزه بزرگ از بنیاد علم ملی (NSF) گرفته است و مقالاتش در این مورد بارها تجدید چاپ شده است. او صاحب 8 کتاب و 150 مقاله و فصل و ویراستار یا کمک ویراستار 5 کتاب می باشد.

بسیاری از مقالات معتبر اخلاق مهندسی، از کتاب ها و مقالات از او نقل مطلب کرده اند. کتاب «اخلاق مهندسی» او  و همچنین کتاب «تفکر همچون یک مهندس»از کتب مرجع این رشته به ویژه در حوزه مبانی نظری است. 

کتابهای او در حوزه اخلاق:


Davis, Michael, Ethics and the Legal proffesion ( with Frederick Eliston),1986

Davis, Michael, AIDS: Crisis in Professional Ethics(with Eliot D. Cohen),1994

Davis, Michael, Accountability in the Professions,1995

Davis, Michael, Thinking like an Engineer, Oxford, 1998

Davis, Michael, Ethics and the University,1999

Davis, Michael, Conflict of Interest in the Professions. Oxford, 2001

Davis, Michael, Profession,Code, and Ethics, Ashgate, 2002

Davis, Michael, Engineering Ethics, Ashgate, 2005
Davis, Michael, Code Writing: How Software Engineering Became a Profession,2007
Davis, Michael, Ethics and the Legal Profession (2nd ed.) .Prometheus, 2008

5-چارلز بی فلدرمن

استاد دانشگاه نیومکزیکو در دانشکده برق و کامپیوتر. دارای دکترای برق از دانشگاه ایلینویز. او علاوه بر تدریس، در دانشکده دارای مسؤولیت اداری است. علاوه بر آن مسؤول بررسی بورسیه های رشته اپتیک و فونوتیک و ارزیابی و معرفی دانشجویان به دانشکده های ذیربط است.

مطالعات و پژوهش اصلی فلورمن راجع به موضوعاتی خاص در حوزه الکترونیک است.

او همچنین عضو انجمن آموزشی IEEE و سردبیر مجله گفتگوهای آموزشی آن انجمن می باشد.

او در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه متبوعش، با بهره گیری از استاندارد ABET- که برای یکسان سازی سرفصل های اخلاق در برنامه های کارشناسی مهندسی تدوین شده است- درس اخلاق مهندسی را راه اندازی کرد.

کتاب درسی "اخلاق مهندسی" او، ویژه دانشجویان کارشناسی، که اولین ویرایش آن در سال 99 منتشر شد، هم اکنون ویرایش چهارم آن چاپ شده است.در حال حاضر، این کتاب در تعدادی از دانشگاه های آمریکا و دیگر کشورهای جهان تدریس می شود.

فلدرمن، در این کتاب به راه هایی می پردازد که در آن، حساسیتهای اخلاقی مهندسان را در حوزه تکنولوژی افزایش دهد؛ و این که چگونه مهندسان قبل از آن که مشکلی اخلاقی اتفاق بیافتد، از وقوع آن جلوگیری کنند.

کتاب اخلاق مهندسی فلدرمن در تئوری و چارچوب ، از کتاب چارلز هریس کمک می گیرد. در بخش هایی نیز از کتاب مارتین بهره می برد.

کتاب او را در کل می توان کتاب درسی مناسبی برای 3 واحد درسی دوره کارشناسی ارزیابی کرد؛ کتابی در سطح کتاب معرفی اخلاق مهندسی اثر مارتین و شینزینگر.

فلدرمن در کتابش وارد مباحث مفصل اخلاق مهندسی، همانطور که هریس و مارتین در کتاب های اخلاق مهندسی خود مطرح می کنند، نمی شود.موارد اخلاقی را در انتهای فصل ها به طور منظم ،خلاصه، و در عین حال کامل مورد توجه قرار می دهد.

با این که حوزه اصلی مطالعات او ، مهندسی برق و کامپیوتر است، ولی مقالاتی از او در اخلاق مهندسی در مجلات معتبر به چاپ رسیده است.


این مطلب در آینده نزدیک کامل می شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد