مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

اخلاق مهندسی در نمایشگاه کتاب امسال

به نام خدا

دیروز فرصتی شد تا به نمایشگاه کتاب بروم. به این مناسبت بد نیست چند نکته ای را که آن جا مشاهده کردم، در این جا بگذارم:


-بخش خارجی نمایشگاه کتاب های کمی را به معرض نمایش و فروش گذاشته بودند. به عنوان مثال وقتی دیسک فشرده لیست کتاب ها، ارائه شده توسط نمایشگاه، و یا سایت مربوط به نمایشگاه را برای کتاب های اخلاق مهندسی بررسی می کنید، مشاهده می فرمایید که فقط دو کتاب از ده ها کتاب این رشته، به نمایشگاه آمده است:

 1- کتاب معرفی-مقدمه- اخلاق مهندسی اثر مارتین و شینزینگر(2005).

 2- کتاب اخلاق مهندسی اثر هریس و همکاران(2009). 

و جالب تر آن که کتابی که پارسال به نمایشگاه آمده بود، خبری از آن در نمایشگاه امسال نبود.(اخلاق در مهندسی اثر مارتین و شینزینگر)


2-در بخش خارجی، لیست کتب موجود با لیست ارائه شده در منابع معرفی کتب نمایشگاه متفاوت بود. لذا شما قبل از نمایشگاه نمی توانستید اطلاع دقیقی از کتب ارائه شده به دست بیاورید( دو مورد مشاهده شد)


3- کتاب های تخصصی - با توجه به تقسیم بندی موضوعی کتاب ها- در محل خود قرار نگرفته بودند. در برخی غرفه ها کتاب اخلاق مهندسی در بخش مهندسی قرار گرفته بود. در حالی که باید در بخش فلسفه ، و یا در صورت مفصل بودن کتب فلسفه، در زیر گروه اخلاق قرار می گرفت.


4- تحریم عملی کتب توسط آمریکا و اروپا.

از نمایندگی انتشارات دانشگاه آکسفورد، کتاب اخلاق مهندسی خانم وایت بک (2011) را خواستم. متاسفانه نداشتند. دلیل را سوال کردم. گفتند با این که 20 سال است نمایندگی آکسفورد را بر عهده دارند، ولی سهامگزار آمریکایی این انتشارات مقرر داشته که ارتباط مالی با ایرانی ها نداشته باشند. لذا خرید از طریق واسطه و همراه با مشکلات صورت می گیرد. نماینده مذکور که خود مقیم انگلیس بود اظهار کرد آنها می گویند کتاب تحریم نیست . ولی با مشکلات بانکی ایجاد شده عملا ما در تحریم آنها هستیم.

با این مقدمه حقیر مجبور شد، ساعتی پشت کامپیوتر انتشارات فوق بنشینم و کتب مورد نیازم - از جمله کتاب وایت بک و دیویس را در سایت آمازون پیدا کنم ، تا نماینده مذکور با کارت اعتباری خودش آنها را خریده و از لندن پست کند(!!). آن هم با 17 درصد سود خودش به علاوه هزینه باربری.(!!) و نتیجه آن شد که هزینه گزافی بابت این کتب پرداخت کردم.


5- وضعیت نامناسب کتب اخلاق مهندسی ترجمه شده

کتاب اخلاق در مهندسی( با عنوان اصلی اخلاق مهندسی عملی) اثر هریس با ترجمه خوب رضا رضایی که توسط شرکت انتشارات فنی ایران در سال 79 به تیراژ 300 جلد منتشر شده است، هنوز پس از 12 سال در چاپ اول مانده و موجود است.(!) از  ناشر سوال کردم که آیا قصد تجدید چاپ دارید؟ با تحکّم جواب داد خیییییر (!!)

از کتاب بد ترجمه اخلاق در مهندسی اثر مارتین- منتشره از سازمان سنجش کشور-  هم اطلاع داریم که هنوز اندرخم فروش نسخه های چاپ اول است.

و این ، یعنی فاجعه برای جامعه مهندسی و دانشگاهی کشور

در حالی که انواع کتب بی محتوای آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد و دکتری، تمام نمایشگاه را فرا گرفته؛ در حالی که کتب آزمون های حرفه ای- ازجمله امتحانات نظام مهندسی،کارشناسی دادگستری و امثال آن، با تست های عجیب و غریب، غرفه های ناشران مهندسی را پر کرده؛ تنها دو کتاب فنی اخلاق مهندسی کشور، بدون مشتری، رها شده است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد