مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

تنها گروه پژوهشی اخلاق مهندسی تعطیل شد.

گفتند پژوهشکده ها باید استقلال مالی داشته باشند.

گفتیم آخر اخلاق و فلسفه که پول درآور نیستند. از کجا؟

گفتند یکی دو سال مهلت می دهیم تا خودکفا شوید.

گفتیم چشم.

گفتند چشم انداز یک و سه ساله؟ گفتیم آماده است. 

نه بودجه دادند، نه نیرو... نیرو معرفی کردیم، گفتند تا مدتی فعلا دست نگه دارید.

بالاخره پس از مدتها انتظار خبرمان کردند.... 

 

گفتند ما می دانیم معنویت برای دانشگاه و دانشجوی فنی لازم است. «ما می فهمیم.» ولی ما می خواهیم جزء صد دانشگاه برتر دنیا شویم. بررسی کردیم تمام دانشگاه های دنیا و استانداردهایشان را. تصمیم داریم برخی مراکزمان را تعطیل کنیم . لذا ببندینش...

گفتیم اولا اگرچه معنویت خوب است، ولی راستش اخلاق مهندسی ربطی به معنویت ندارد(!). اخلاق مهندسی به مسوولیتهای اجتماعی مهندسان می اندیشد و بدنبال آن است که بویژه با ارزیابی حوادث و سوانح مهندسی، ایمنی، سلامت و رفاه را برای مردمان به همراه آورد. ثانیا همین آمریکای شما 30 سال است این کار را با قدرت انجام می دهد. از دانشگاه محبوبشان انستیتوی تکنولوژی ماساچوست گفتیم، از  دانشگاه های برتر رنکینگ تایمز گفتیم که مرکز اخلاق دارند. از ABET2000، از هلند و آن مرکز و برنامه شان که حتی مورد غبطه آمریکاییهاست. همانطور که برای رؤسای دوره قبل گزارشی از فعالیتهای کشورهای مختلف ارائه کرده بودیم و با همین گزارشها بود که اجازه فعالیت دادند. هر چند آنها هم بواسطه مشکلات اقتصادی دولت دهم پول و امکانات به ما ندادند. حتی به این آقایان جدید گفتیم اگر از رنگ پوست ما خوششان نمی آید، خودشان ادامه دهند. این تنها مرکز را لطفا نبندند.

آخرش گفتند اگر حرفی دارید طرح بدهید، اگر به درد فرهنگی [ معاونت فرهنگی]می خورد خودشان حمایت کنند...

و بستنمان...

....

راستش من که نمی دانم به که بد و بیراه بگویم. ولی من از شریفی ها دلخورم که چرا با وجود مصویه شان در سال 88، پژوهشکده شان را راه ننداختند. کسی چه می داند؛ شاید آنها عاقلانه تر برخورد می کردند. از بزرگترهایمان که در شورای انقلاب فرهنگی هستند. از بزرگانی که در حوزه مهندسی اش حضور دارند.. از دکتر بهادری نژادمان. از دکتر خاکی صدیق که دیگر الان خودش رییس دانشگاه است.

پژوهشکده اخلاق حداقل باید در همین سه چهار دانشگاه برتر کشور تاسیس شود. شریف، امیرکبیر، تهران و ...  و در همین دو سه سال.

..

گاهی فکر می کنم ای کاش در مهندسی، کسی مثل دکتر باقر لاریجانی وجود داشت....

...

ولی راه بسته نیست.

...

اگر دانشگاه عرضه تاسیس چنین جایی را نداشته باشد، سراغ حرفه ها خواهیم رفت.. فعلا قرار شد کمیته مرکزی اخلاق مهندسی در بزرگترین سازمان حرفه ای کشور یعنی نظام مهندسی ساختمان راه بیافتد. چند استان اعلام آمادگی کرده اند. انشاءالله بعد از مدتی مرکز آموزشی و پژوهشی برایش راه می اندازیم.

به حول الهی، آنقدر قدرتمندش می کنیم که دانشگاه اگر نخواهد و یا نتواند برای اخلاق مهندسی کاری کند و وزارت فرهنگ و آموزش عالی فعلا دلش به همان مصوبه سال 88 خود برای درس اخلاق مهندسی خوش باشد که نه استادی دارد و نه کتابی.؛ و با همان سرفصلی که از مقدمه کتاب ترجمه شده مارتین گرفته اند،  برای همین درس دو واحدی اش نیازمند کتاب و اساتید دوره دیده ما شوند.

...

 راه هیچ وقت بسته نیست.

...

ولی حیف شد... بذر کاشته شده هدر رفت...


نظرات 1 + ارسال نظر
حسینی شنبه 20 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 02:58 ب.ظ

واقعا جای تاسفه.
بالاخره باید قبول کنیم. اگه اینجوری نبود که جهان سومی نبودیم.
ما فوقش 5 سال آینده رو ببینیم. دیگه بعدترش که به ما مربوط نیست. این قرتی بازی ها مال غربیهاست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد