مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

یادداشتی راجع به اخلاق مهندسی در انگلستان

اخلاق مهندسی در انگلستان از اوایل دهه 2000 مطرح شد.  شاید بیست و پنج سال بعد از آمریکا.


در این چند روز،  به مناسبتی کنجکاو شدم ببینم که اخلاق مهندسی در این کشور پیشرو اروپایی چگونه پی گیری میشود.

سعی کردم  اطلاعات تمام دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی  و پژوهشی را که در حوزه اخلاق حرفه ای کار می کنند بر روی وب سایتشان دنبال کنم.  طبق معمول اخلاق پزشکی مورد توجه ویژه این مراکز بود. البته در حوزه اخلاق کاربردی وب سایت  دانشگاه های برایتون،  هال و لیدز  نشان می داد که این دانشگاه ها دارای مراکزی پژوهشی ر این حوزه کاربردی هستند. ولی جالب ان که در حوزه اخلاق مهندسی فقط دانشگاه لیدز فعال بود . در واقع، این دانشگاه مرکزی دارد بنام مرکز کاربردی اخلاق بین رشته ای که حتی دوره  هایی مثل کارشناسی ارشد پژوهش محور در گرایش اخلاق حرفه ای را هم ارائه می کند.

متاسفانه اثری جدی در حوزه اخلاق مهندسی در این کشور نیافتم. وقتی که شما وبسایت آکادمی سلطنتی مهندسی انگلیس رو مشاهده می کنید در مورد اخلاق مهندسی با چند لینک دانلود دراخلاق مهندسی برخواهید خورد. لینک کتابی را هم خواهید دید که به عنوان منبع معرفی می شود ولی فقط 35 صفحه دارد و تنها یک معرفی ناقص از این شاخه علمی است.

شاید چاپ کتاب «اخلاق در کار و پژوهش مهندسی» (نوشته کارولین ویت بک) در دانشگاه کمبریج مثل من شما را به اشتباه انداخته باشد که اخلاق مهندسی در انگلیس بارور شده و مورد استقبال است، ولی باید بدانید که نویسنده محترم این کتاب استاد دانشگاه کیس وسترن ریزرو در ایالت اوهایوست و  نه جایی مثل کمبریج یا آکسفورد.

بگذریم. خلاصه سخن آن که  اگر سری به انگلستان زدید و بخواهید با افرادی دانشگاهی در مورد اخلاق مهندسی گپ بزنید، بدانید که فقط این دانشگاه لیدز است که مقصد شماست. دو سه استاد جوان در مرکز اخلاق بین رشته ای بدشان نمی   آید که از آنها سوال کنید که دلیل این رخوت چیست؟  شاید به قول مایکل دیویس تعریف آنها از حرفه یک چیز دیگر است. 

  باید اعتراف کرد که هلند در اروپا همچنان پیشتاز است.... راستی ما چطور؟  

چند آدرس در این مورد:

http://www.leeds.ac.uk/arts/info/125160/inter-disciplinary_ethics_applied_centre

http://www.raeng.org.uk/policy/engineering-ethics/ethics

http://www.raeng.org.uk/publications/reports/engineering-in-society


نظرات 1 + ارسال نظر
فرج پور شنبه 14 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 12:36 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما جناب استاد دیزانی
بنده چهار سال پیش، دانشجوی درس اخلاق مهندسی شما در دانشگاه امیرکبیر بودم. باید عرض کنم که از محضر حضرتعالی بسیار مطالب مفیدی آموختم. اکنون نیز در دوره ی کارشناسی ارشد در دانشگاه امیرکبیر مشغول به تحصیل هستم. برای درس سمینار از بین موضوعات موجود در لیست، موضوع اخلاق مهندسی را انتخاب کردم و با رجوع به جزوات و همچنین وبلاگ حضرتعالی، توانستم یک سمینار عالی را ارائه دهم. فقط خواستم از حضرتعالی کمال تشکر و قدردانی را به جا آورده باشم که هم در دوره ی کارشناسی و هم در دوره ی کارشناسی ارشد، با علم و دانش فراوانتان توانستید بنده را کمک کنید.
با آرزوی موفقیت و کمال روز افزون
مجتبی فرج پور

سلام. ممنون از پیام پر محبتتان. امیدوارم شما مهندسان جوان این مسیر پرچالش را طی کرده و به ایران اسلامی خدمت کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد