مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

مورد پژوهی واقعی: کارخانه پشم سنگ غرب تهران

مورد پژوهی ها نقشی اساسی در آموزش اخلاق مهندسی ایفا می کنند. این اهمیت تا آن جا است که برخی بودجه های پژوهشی برای مطالعات «پیدا کردن» یا «ساختن» این موارد اختصاص یافته است. ( برای نمونه به http://ethics.tamu.edu/Home.aspx مراجعه کنید.)

در اخبار امروز، خبری از نگرانی های مردم از کارخانه پشم سنگ غرب تهران منتشر شده است. پیدا کردن مسأله واقعی اخلاقی آن هم مربوط به کشور خودمان طبیعتا ارزشمند است. علاقه مندم دوستان مهندس و دانشجو، با توجه به اطلاعات موجود در این خبر، تعیین کنند که آیا این مسأله یک مسأله اخلاقی است؟ در این صورت آیا می توانید مساله اخلاقی مربوطه را طرح کنید؟ در مرحله بعد آیا می توانید بگویید که این مساله ترسیم کننده یک دوراهی است یا خیر؟ اگر مرجع ارزشها را کد NSPE فرض بگیریم، چه ارزشهایی در خظر هستند؟ برای حل مسأله، آیا نیاز به اطلاعات دیگری هست؟ و در آخر این که چگونه می توان این مساله اخلاقی را حل کرد؟ 

 

در آخر به یاد یکی از خاطراتم افتادم. در نمایشگاهی مربوط به صنایع ساختمان در دبی، در بین دهها غرفه شرکتهای تولیدی، در سالنی که به اسم محصولات سبز بود، غرفه شرکتی ایرانی را که پشم شیشه تولید می کرد، مشاهده کردم. با علاقه فراوان به سمتش رفتم. بعد از سلام و احوالپرسی از آنها سوال کردم که آیا محصولات شما سبز است؟ غرفه دار جواب داد که  منظورتان از سبز چیست؟؟ کمی درنگ کردم . از او پرسیدم آیا کسی هست که بتوانم برخی مسایل فنی را از ایشان سوال کنم. گفتند بلی. خانم مهندس ...  مدیر تولید کارخانه الان همین اطراف هستند. خبرشان کردند. بعد از چاق سلامتی و معرفی خودم، سوالم را تکرار کردم. ایشان جواب داد فکر می کنم محصولات ما سبز باشند! پرسیدم با توجه به ماهیت محصولاتتان-پشم شیشه- آیا شما در شرکت خود، واحدی مربوط به  بررسی های محیط زیستی دارید؟ گفت خیر. گفتم  کارشناس محیط زیست چه طور؟ گفت فکر نکنم.  از او تشکر کردم و جدا شدم...


****************************


پیدا شدن ماده ای شبیه کریستال در ریه غرب تهرانی ها/ کارخانه پشم سنگ را تعطیل کنید

جامعه > مشکلات مردم - انتشار خبری مبنی بر آلاینده بودن یک کارخانه در غرب تهران، واکنش های زیادی را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشکل ایجاد آلودگی کارخانه پشم سنگ در شهرک استقلال، منطقه 21 را یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم با خبرآنلاین در میان گذاشته بود که در همین راستا، گفتگویی با رییس اداره حفاظت از محیط زیست تهران انجام شد.


این مقام مسئول آلایندگی کارخانه پشم سنگ را تایید کرد و گفت که به آن ها اخطاریه داده شده است.


اما انتشار این خبر، واکنش های جالبی به دنبال داشت. بهرامی، که خود را یکی از پرسنل کارخانه پشم سنگ معرفی می کند در کامنتی می نویسد: بنده از پرسنل کارخانه پشم سنگ هستم ، بنا به آزمایشهای پزشکی و مستندات موجود علی رغم ساعت کار طولانی " 12 ساعت " پشم سنگ و ذرات آن تاثیری روی سلامتی ما نداشته ، ضمن اینکه این سازمان مبالغ کلانی بابت نصب فیلترهای تصفیه هزینه کرده.


او به این نکته اشاره کرده که نزدیک به 500 خانواده به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این سازمان تامین هزینه می کنند و از پلمپ کارخانه ابراز نگرانی کرده است.


فرد دیگری در جواب این پرسنل کارخانه نوشته که نمی شود چشم را به روی حقایق بست و در تست ریه چندین نفر ماده ای به شکل کریستال وجود دارد. او می نویسد: ذرات کریستال مانند معلق موجود در هوا در هنگام تولید گواه این موضوع است. من نمیدونم این چه فیلتریه که اینقدر بد عمل میکنه و دیگران هنگام کار کردن این کارخانه سردرد،حالت تهوع و تنگی نفس دارند علی الخصوص در شب که دود خارج شده انواع بوها را شامل میشود.ما نمیگیم بیکار شن دوستان. برن یه جایی دور از شهر.500 نفر بهتره تا اینکه 100 برابر یا بیشتر با مشکل مواجه شن.


 یکی دیگر از کاربران در توضیح مشکلاتی که این کارخانه برایش پیش آورده نوشته: با سلام بنده در یکی از کارخانجات اطراف پشم سنگ مشغول به کار هستم. متاسفانه وقتی این کارخانه مشغول به کار است هوا فوق العاده آلوده و غیر قابل تحمل می باشد.

گاهی اوقات آلودگی به قدری می باشد که انگار هوا مه آلود است. اگر ما حق نفس کشیدن داریم مسئولین بدانند که نفس کشیدن برای ما سخت شده. گاهی اوقات تا چند روز مداوم سرفه می کنیم.حتی حضور در این آلودگی باعث قرمز شدن چشمها می شود. وقتی می خواهیم به منزل باز گردیم، شیشه ها خودرو کلا سفید بوده و پر از گرده های کریستالی خارج شده از دودکش کارخانه پشم سنگ می باشد که اگر از برف پاکن استفاده کنیم باعث خط و خش افتادن روی شیشه می شود . مگر میشود چنین غبار خطرناک و کشنده ای بر روی ریه ما تاثیر نداشته باشد. لطفاً به داد ما برسید. دیگه ریه واسمون نمونده .


یکی دیگر از معترضین، به سخنان رییس سازمان حفاظت از محیط زیست تهران انتقاد می کند و می نویسد:


• منظور رییس محترم محیط زیست رو متوجه نمیشم.یعنی چی که اطراف این کارخانه ساختمان مسکونی نیست؟ اطراف از نظر ایشان کجاست؟ شهرک استقلال،شهرک فجر،شهرک فاطمه زهرا،شهرک دانشگاه و کمی با فاصله شهرک ها و مناطق دیگر غرب تهران جزو تهران نیستند؟ اردیبهشت ماه 2 کارشناس محیط زیست برای سرزدن به کارخانه ها آمده بودن و به کارخانه ما که نزدیک این کارخانه هست آمدند.این دو عزیز بعد از گذشت 15 دقیقه خود عنوان کردند که دیگر در حیاط کارخانه نمیتوانند نفس بکشند و خواهش کردند که ما آنها را به بخش اداری کارخانه منتقل کنیم.شب ها از اگزوزهای این کارخانه آتش بیرون میزند که به راحتی قابل رویت است.

اکثر معترضین از کسانی هستند که منزل و یا محل کارشان اطراف کارخانه پشم سنگ قرار دارد و آلودگی مشکلاتی را برای آن ها و خانواده هایشان پدید آورده. آن ها از مشکلات جسمی که برایشان در این مدت به وجود آمده این طور می گویند:


• واقعا کار کردن کنار این کارخانه تمام پرسنل رو به ستوه آورده لطفا مسئولین اقدامی جهت انتقال این کارخانه به مکانی دور از شهر نمایند.


• لطفا این کارخانه را پلمپ یا جابه جا کنید دیگه حتی نمیتونیم راحت نفس بکشیم.


• خسته نباشید..من دریکی ازشرکت های نزدیک کارخانه پشم سنگ مشغول بکارم ،دودشیمیایی و گردوغبار وذرات پشم سنگ درهوا باعث بوجود اومدن مشکلات تنفسی شده لطفا مسئولین اقدامی جهت انتقال این کارخانه به مکانی دور از شهرنمایند.

 

• با سلام آلایندگی این کارخانه به حدی است که بعد از تنفس دود حاصل از پشم سنگ تا چند روز عوارضی مثل سرفه و سوزش چشم ایجاد میشود. از مسولان خواهشمندم پیگیر راه حلی برای این مشکل باشند. با تشکر


• سلام.محل کار من در نزدیکی این کارخانه می باشد، آلودگی ایجاد شده توسط کارخانه پشم سنگ ایران به قدری زیاد می باشد که نفس کشیدن را برای ما سخت و در بعضی مواقع غیر ممکن کرده است.مسئولین محترم به داد ما برسید.آزبست ایجاد شده از این کارخانه آثار سوء و هولناکی دارد.


• با سلام من حوالی این کارخانه کار میکنم دود این کارخانه واقعا غیر قابل تحمل است و تقا ضای رسیدگی از مسولان محترم را خواهشمندم با تشکر


• با سلام و خسته نباشید،من در یکی از شرکت های نزدیک پشم سنگ مشغول کار هستم و دود شیمیایی کارخانه باعث ایجاد مشکلات تنفسی شده و از مسولین خواهشمندم که رسیدگی کنند ،،باتشکر


• من یکی ازساکنین شهرک استقلال هستم این کارخانه اسایشوازما گرفته بچه ی من شبها ازسرفه خابش نمیبره ازتون خواهش میکنم جلوی کار کردن این شرکتو بگیرید.


• دودزا بودن تولید شرکت پشم سنک باعث بروز مشکلات تنفسی در شرکتهای مجاور برای پرسنل گردیده. همینطور اینحانب بعلت داشتن بیماری آسم دچار سرفه های شدید شده ام.. لذا از شما خواهشمند است رسیدگی فرمایید..


• نزدیک به ۲ هفته من کارخانه‌ای جنب کارخانه پشم سنگ ایران مشغول به کار هستم ولی متاسفانه در این مدت دچار علائم نارسائی تنفسی و کاهش دید در محوطه باز و خیابان مشرف به کارخانه مذکور شده ام. خواهشمند است رسیدگی کنید، من برای مدت کمی اینجا کار میکنم و میروم خدا به کسانی که مدام اینجا کار و زندگی میکنند رحم کنه...


• سلام واقعا اگر کسى یک ساعت اینجا باشه میتونه بفهمه ما چى میکشیم ، آلودگى در حدى است که نفس نمیشود کشید ، روى ماشینها لایه اى از گرد و غبار و ذرات دیده میشود ، اگر شب در نور به سمت این کارخانه نگاه کنید ذراتى شبیه شیشه و درخشان کاملا قابل روئت است ، تو رو خدا یه فکرى بکنید ، ما نمیتونیم محل کارمون رو عوض کنیم ولى چه گناهى کردیم که کارخانه ما کنار این کارخانه بسیار آلاینده قرار گرفته.


• این کارخانه در هنگام فعالیت به دلیل آلودگی زیاد مشکلات عمده ای را برای من همکارانم به وجود آورده دود حاصل شده از این کارخانه باعث "تنگی نفس ،سوزش چشم، سردرد، تهوع و ... میشود لطفا مسئولین جهت پلمپ و انتقال آن به مکانی خارج از شهر اقدام نمایند.


• عاجزانه خواهشمندیم پیگیر جابه جایی این کارخانه باشید واقعا آلودگی سمی این کارخانه برای تمام شهروندان مضر هست

معترضان به آلاینده بودن کارخانه پشم سنگ از سردرد، تنگی نفس، تهوع و سوزش چشم شکایت می کنند و از مسئولین محیط زیست می خواهند که این کارخانه را به بیرون شهر منتقل کند تا شاهد یک فاجعه زیست محیطی در آینده ای نزدیک نباشیم.

منبع خبر: خبرآنلاین   http://khabaronline.ir/detail/420488/society/problems

نظرات 1 + ارسال نظر
پشم سنگ دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 01:05 ق.ظ http://www.iranapars.com

ممنونم از سایت خوبی که دارید

خواهش می کنم. متاسفانه در این ایام امکان به روز کردن این صفحه برایم مقدور نیست. امیدوارم حوصله و وقت مناسب برای نوشتن پیدا کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد