مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

اطلاعیه بنیاد ملی علوم آمریکا

بنیاد ملی علوم آمریکا (به انگلیسی،( National Science Foundation‏ مشهور به NSF، یک سازمان دولتی در آمریکا است که از ۱۹۵۰ تاکنون در توسعه قوانین و سیاستهای رسمی علمی در ایالات متحده آمریکا نقش اساسی ایفا نموده است. این سازمان از تحقیقات بنیادی و آموزش در همه زمینه‌های علمی و مهندسی (به غیر از علوم پزشکی) حمایت می‌کند.

این سازمان در سال 2011 اطلاعیه درخواست پژوهشی منتشر کرد که در آن خواسته است  مؤسسات پژوهشی و یا پژوهشگران، راجع به برنامه درسی آموزش اخلاق در علوم و مهندسی پژوهش ارائه نمایند.

ادامه مطلب ...

حاشیه ای بر یادداشت رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان

هر زمانی که اخلاق چاشنی کار حرفه ای می شود ، وجدان آگاه و بیدار خود نمایی کرده و پدید آمدن آن میان مهندسان ، ساختمان سازی را به سمت ساختن جامعه ای سالم و ارزشمند سوق می دهد. این ضرورت انکار ناپذیری است که ماندگاری بناها و سازه ها را به دنبال خواهد داشت و ساختمان سازی در پناه آن به ساحل امنیت و استحکام می رسد


   مهندس سید مهدی هاشمی،رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، یادداشتی در سایت این سازمان قرار داده که راجع به رعایت اخلاق حرفه ای است.

سخنان ایشان را در این آدرس می توانید مشاهده کنید:

http://www.irceo.net/fullstory.aspx?id=1218


ادامه مطلب ...

سخنی در مورد روشهای آموزش اخلاق مهندسی در دانشگاه ها

درس اخلاق مهندسی، شاید برای اولین بار توسط جناب آقای دکتر بهادری نژاد در دانشگاه صنعتی شریف ارائه شد. البته در این زمینه پژوهشی انجام نشده است؛ ولی به هر حال تألیف کتاب اخلاق مهندسی و مهندسی اخلاق متعلق به ایشان، به عنوان اولین کتاب تالیفی به زبان فارسی محرز است. آقای دکتر بهادری نژاد این درس را به صورت درسی سه واحدی و اختیاری در دانشکده مکانیک ارائه می کنند.

ادامه مطلب ...

مورد پژوهی: خودرو فورد پینتو

   همان گونه که در نوشته های قبل آمد مورد پژوهی ها(case study) در اخلاق مهندسی( و در کل اخلاق های کاربردی)، دارای اهمیت ویژه است.

   مورد خودرو «فورد پینتو» از موارد مهم در حوزه اخلاق مهندسی است. در کتاب های این شاخه علمی،  بیشتر، مورد پینتو در فصل مربوط به فایده گرایی و تفاوت آن با تحلیل هزینه-فایده مطرح می شود.

   لینک زیر، مربوط به فایل پاورپوینت از مورد فورد پینتو است که توسط آقایان میلاد کامکار، علی بقایی و علی اکبر مهبادی، از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است(همراه با اصلاحات). ایشان برای جمع آوری اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع، مقالات دیگری را پیوست کرده اند که از ایشان تشکر می کنم.

دانلود فایل پاورپوینت

دانلود مقاله مفصل مورد پینتو(فصل سوم کتاب بورا)

دانلود مقاله خلاصه مورد پینتو

معرفی یک کتاب

به تازگی کتابی به من معرفی شده که دارای مطالب خوب و جامعی است:


"Ethics, Technology, and Engineering: An Introduction", Ibo van de Poel, Lamber Royakkers, John Wiley & Sons Ltd, 2011


ادامه مطلب ...