مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

تأملی در «تولید بنزین در ایران و بروز سرطان» به همراه یک گزارش

طی چند سال گذشته، پس از تولید بنزین در مجتمع های تولیدی پتروشیمی، همواره کارشناسان و رسانه ها از خطرناک بودن بنزین تولید شده سخن گفته اند. در این مدت، حتی این مسأله به برخورد سیاسی نمایندگان و سازمان محیط زیست،  کارشناسان نفتی و حتی محیط زیستی در دو جناح سیاسی کشید. از طرفی مشاهدات نشان می داد که در این چند سال، آلودگی شهرهای بزرگ بویزه تهران افزایش یافت و آمار سرطان بالا کشید. به گونه ای که در یک آمار منتشره داخلی، بیشترین نرخ رشد سرطان در جهان به ایران تعلق گرفت. حال بعد از چند سال، همه گیر شدن سرطان در جامعه ما اینقدر وضوح پیدا کرده که هریک از ما با نیم نگاهی به اطراف و فامیل خود می توانیم چند نفری را که دچار سرطان شده و مشغول شیمی درمانی هستند و یا احیانا متاسفانه در اثر این بیماری فوت شده اند، بخاطر آوریم. در حالی که تنها حدود 4-5 سال قبل چنین تلخکامی را تجربه نکرده بودیم.چند سال پیش دولت ما یک دوراهی داشت که به زعم ما یک دوراهی اخلاقی بود. یا تولید بنزین داخلی( بخوانید بنزین پتروشیمی یا حتی پالایشگاهی کم کیفیت) و یا بسنده کردن به بنزین کم وارداتی(بخاطر تحریم) و در نتیجه مشکلات رفاهی مردم بخاطر عدم امکان استفاده از بنزین و در نتیجه کاهش سفرهای درون شهری و حتی بیرون شهری با وسایل شخصی.
 
ادامه مطلب ...

اخلاق فضیلت، جعبه سیاهی در تصمیم گیری اخلاقی

امروز قصد دارم یکی از دغدغه های این روزهای خودم را روی این صفحه بیاورم و آن حضور اخلاق فضیلت در اخلاق مهندسی یا به طور کل اخلاق حرفه ای است.

اخلاق فضیلت از گذشته های دور به ما رسیده است. حداقل در تاریخ فلسفه، از دوران سقراط این نظریه اخلاقی ثبت شده است. برخلاف برخی عالمان اخلاق مسلمان به ویژه فیلسوفان، باور دارم که مکتب اخلاقی ما نسبت به نظریات دیگر، به اخلاق فضیلت نزدیک تر است.

از طرفی اخلاق فضیلت برخلاف وظیفه گرایی و فایده گرایی و حق گرایی، کاری به فعل و نتیجه اش ندارد. آنچه برایش مهم است فاعل است و لاغیر.

از این رو این مکتب برای تربیت اخلاقی بسیار راهگشاست. در تربیت اخلاقی مقصود تربیت و رشد انسانهاست تا بتوانند به غایت خود برسند و یا در تصمیم گیری های اخلاقی انگیزه کافی برای انتخاب درست اخلاقی را داشته باشند.

اما وقتی سخن از اخلاق کاربردی به میان می آید، مرحله مهم تصمیم گیری اخلاقی در مسایل اخلاقی خصوصا در دوراهی اخلاقی خودنمایی می کند. نظریات اخلاق هنجاری وقتی به اخلاق کاربردی می رسند باید توانایی خود در حل مسایل و چالشهای اخلاقی را به اثبات برسانند.  

ادامه مطلب ...

موارد مطالعاتی اخلاق مهندسی به زبان فارسی

به تازگی به همت گروه اخلاق مهندسی پژوهشکده علم، فلسفه و اخلاق مهندسی، حدود یکصد مورد اخلاقی مهندسی مربوط به انجمن ملی مهندسان آمریکا به زبان فارسی در سایت آن پژوهشکده قرار داده شده است. در سایت یاد شده می توانید بدون ثبت نام چند مقاله را دانلود کنید ولی برای تعداد بیشتر نیاز به ثبت نام است. البته ثبت نام رایگان است و مسوولین سایت برای آشنایی با علاقه مندان اخلاق مهندسی و ارتباط بیشتر تکمیل فرمی را لازم می دانند.

توصیه من آن است که برای شروع آشنایی با این شاخه علمی از مطالعه این نوشته ها شروع کنید.

آدرس وبسایت:       http://sper.ir   


جمله طلایی

این جمله آغازین سایت مرکز اخلاق دانشگاه سانتا کلارا موجب شد که پس از ماهها برای ثبت آن به صفحه وبلاگم برگردم.

این جمله زیبا و شما:

Being personally ethical may not make you effectively ethical in professional setting.

.You need a vocabulary for explaining your ethical judgments


گاهی من فکر می کنم اصل انرژی و وقت من در اخلاق مهندسی صرف این نکته می شود که اخلاق فردی لزوما موجب اخلاقی رفتار کردن در حرفه نمی شود. توجه به این نکته که تصمیم گیری اخلاقی در وانفسای جهان مدرن با این همه متغیرهای مختلف اجتماعی و فردی معاصر، یک فن و مهارت است.

بسیار دیده ایم کسانی را که انسان های خوبی بوده اند ولی در حوزه کار و حرفه شان، بدون آن که بخواهند و یا حتی متوجه بشوند به دیگران صدمه زده اند. ما براستی علاوه بر رشد فضایل اخلاقی در خود،  نیازمندیم که با الگوهای تصمیم گیری در عمل آشنا باشیم و آنها را بکار بگیریم.

گاهی وقتی در جلسه ای بر ضرورت اخلاق حرفه ای تاکید می کنم، بی رغبتی و بی توجهی مخاطبان ناآشنا آزارم می دهد. امیدوارم هرچه زودتر از گردنه توجیه ضرورت شاخه کلان اخلاق کاربردی عبور کنیم و به پیچ های فنی تر ماجرا برسیم...

مطالعه محتوای وبسایت زیر بسیار سودمند است.

http://ethicsops.com/ethicstestshome.php