مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

اطلاعیه بنیاد ملی علوم آمریکا

بنیاد ملی علوم آمریکا (به انگلیسی،( National Science Foundation‏ مشهور به NSF، یک سازمان دولتی در آمریکا است که از ۱۹۵۰ تاکنون در توسعه قوانین و سیاستهای رسمی علمی در ایالات متحده آمریکا نقش اساسی ایفا نموده است. این سازمان از تحقیقات بنیادی و آموزش در همه زمینه‌های علمی و مهندسی (به غیر از علوم پزشکی) حمایت می‌کند.

این سازمان در سال 2011 اطلاعیه درخواست پژوهشی منتشر کرد که در آن خواسته است  مؤسسات پژوهشی و یا پژوهشگران، راجع به برنامه درسی آموزش اخلاق در علوم و مهندسی پژوهش ارائه نمایند.

جالب آن جاست که نقطه تمرکز آموزش اخلاق را بر دوره کارشناسی ارشد گذاشته است؛ اگر چه تدوین این برنامه را برای دوره کارشناسی نیز مفید دانسته است.در انتهای نوشته، اطلاعیه این سازمان را می گذارم که دانلود بفرمایید.

ناگفته نماند که این بنیاد در دوره های قبلی نیز برای پژوهش در حوره اخلاق مهندسی به پژوهشگران و دانشگاهها کمک هزینه پرداخت کرده است. این مورد را- آن طور که یادم هست- آقای دیویس در مقاله ای با موضوع تاریخ اخلاق مهندسی همراه با مبلغ گرنت، بیان کرده است. نکته جالب برای من آن است که اخلاق مهندسی هم اکنون در جامعه آمریکا به گونه ای پایدار جا افتاده و «هیأت تأیید صلاحیت مهندسی و فن آوری»، گذراندن درس اخلاق مهندسی را برای مهندسان حرفه ای اجباری کرده است. مؤسسات و دانشگاه های زیادی در مورد آن مشغول تحقیق و تدوین مقالات و کتابها هستند. بیش از دو دهه- و یا  شاید سه دهه- است که این درس در برنامه درسی دانشگاه ها قرار گرفته، ولی با این وجود، بنیاد ملی علوم مبلغ 3 میلیون دلار برای 6 تا 10 پژوهش راجع به آموزش اخلاق  در نظر می گیرد.

به نظر حقیر این مسأله نشان می دهد که در پیشرفته ترین کشور دنیا از حیث تکنولوژی، آنها درک کرده اند که تکنولوژی بدون اخلاق، برای انسان بهره مند سلامتی،امنیت و رفاه به ارمغان نمی آورد. بنابراین درصدد جبران مافات و پیشگیری از مشکلات اخلاقی ای همچون مشکلاتی که در دهه 70 برایشان رخ داد(مثل رشوه گیری اسپرو اگنیو،معاون رییس جمهور آمریکا، آزمون جعلی ترمزهای هواپیمای گودریج،انفجار باک خودروی فورد پینتو و... )برآمده اند

در کشور عزیزمان نیز شنیده ایم که چند سالی است شورای عالی انقلاب فرهنگی پروژه ای پژوهشی راجع به اخلاق در مهندسی تعریف کرده است. حتی شنیده ایم که این تحقیق به سرانجام هم رسیده ؛ ولی تلاشهای حقیر برای دسترسی به اطلاعاتی راجع به آن تاکنون به نتیجه نرسیده است.

از قرار معلوم، دسترسی ما به پروژه های پژوهشی و حتی دولتی آمریکا و حتی کشورهای دیگر- مثل کشورهای اروپایی همچون هلند و فرانسه، آسیایی همچون کره جنوبی، ژاپن و چین و یا حتی آفریقایی-بیشتر است.کشورهای نامبرده مقالاتی راجع به وضعیت این علم و چگونگی پیشرفت آن در حوزه ملی خود، در مجلات معتبر علمی منتشر کرده اند که ما را نسبت به تجربه آنها مطلع می سازد.

البته انصاف آن است که عجولانه قضاوت نکنیم و همچنان در بانک های اطلاعاتی راجع به این پروژه و امثال آن بیشتر تحقیق کنیم.....   دوستان مخاطب ما نیز چنانچه ما را از این پروژه ملی آگاه سازند، ما را مدیون  الطاف خود نموده اند. اللهم اجعل عاقبه امرنا خیرا

  دانلود اطلاعیه بنیاد ملی علوم آمریکا


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد