مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

مطالبی درباره اخلاق مهندسی

در این صفحه سعی می شود اطلاعاتی راجع به این شاخه علمی به تدریج ارائه شود.

کتاب اخلاق در مهندسی ، نوشته مارتین و شینزینگر


Ethics in Engineering,M.W.Martin,R.schinzinger,McGraw-Hill,2005


کتاب اخلاق در مهندسی نوشته مارتین و شینزینگر یکی از رایج ترین کتابهای آموزشی رشته اخلاق مهندسی است.این کتاب در سالهای 1983،1989،1996،2005 منتشر شده است.

دکتر مایک دبلیو مارتین متخصص فلسفه اخلاق و دکتر رونالد شینزینگر متخصص رشته برق است. چند وقت پیش مقاله ای را با موضوع آموزش در اخلاق مهندسی دیدم که به اهمیت این کتاب اشاره کرده بود.

سازمان سنجش آموزش کشور که متولی اجرای امتحاناتpe است با کمک انجمن های مهندسی و گروه زبان خود این کتاب را ترجمه کرده است. مشخصات این کتاب عبارت است از :

اخلاق در مهندسی،گروه مؤلفان مرکز انتشارات سازمان سنجش کشور،مرکز انتشارات سازمان سنجش کشور، isbn: 978-964-239-012-0،  1388


علیرغم این که ترجمه این کتاب را باید به فال نیک گرفت،ولی ترجمه این کتاب با ارزش در بعضی فصول آنقدر نامناسب و غیر فنی است که هیچ معنایی از جملات ترجمه شده متبادر نشده و مخاطب را در ابهامی گیج کننده فرو می برد. لذا برای من مواردی پیش آمد که خدا خدا می کردم که ای کاش متن اصلی مقابلم بود.

در این مقاله به چند نکته در مورد این کتاب اشاره کرده ام.

کتاب اصلی امروز به دستم رسید.این کتاب را از نمایشگاه کتاب امسال به قیمت 56000 تومان خریدم. امیدوارم با داشتن کتاب اصلی و مقابله با کتاب فارسی مشکلم در فهم مطلب کاهش یابد.به نظر می رسد کتاب مذکور باید دوباره از نو ترجمه شود.

در ضمن از این نویسندگان کتابی منتشر شده به نام مفدمه ای در اخلاق مهندسی که در سال 2009 چاپ شده است.سعی میکنم در فرصت مناسب اطلاعاتی از این کتاب بدست بیاورم.

جدیدا کتابی به دستم رسیده که به قلم آقای دکتر علی خاکی صدیق است. در این مورد هم انشاء الله خواهم نوشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد